Какъв всъщност е реформаторския план-програма на финансовия министър Симеон Дянков? – Да се закрие всичко в държавата и после да си тръгне? Трудно може да се открие рационално зърно в хаотичните, необмислени и непредсказуеми структурни реформи, които доскорошният специалист от Световната банка възнамерява да извърши. Липсата на единен подход, на научна мисъл и на съобразяване с европейските стандарти ще доведе донечувани погроми в двете най-важни за финансовото здраве на държавата ведомства – НАП и Агенция „Митници”. Ако тези „гениални” идеи на министъра се осъществят, дефицитите в тазгодишния бюджет ще са бледа сянка на това, което се задава догодина. Вече разбрахме, че в НАП ще се върви към ликвидиране на териториалните данъчни дирекции, за сметка на регионалните такива, които тепърва ще растат и ще се разрастват в условия на финансова криза. По време на грандиозното преструктуриране, данъчните ще си местят бюрата и папките от една сграда в друга, вместо да разкриват ДДС-вериги, фиктивни обороти и злоупотреби с вътрешнообщностни сделки. Сякаш не се касае за лявата и дясната ръка на един общ финансов организъм, при Агенция „Митници” подходът е диаметрално противоположен. Там пък ще се закриват регионалните митнически дирекции за сметка на териториалните управления, които щели да стават „мега”-митници. Ето как Министърът ни телепортира във времето на блажения комунизъм, когато съществуваха 16 безконтролни районни митници, скрит транзит и България на челно място в списъка на КОКОМ. Впрочем, със Заповед на министър Дянков ЗМФ-1441 от 09.11.2009 г., на 16 декември се закриват 33 митнически учреждения със спорни мотиви и съмнителен успех. Няколкото стотици хиляди левове икономии от заплати няма да компенсират стотиците милиони от влошения заради осакатения административен капацитет митнически контрол. Регионалните митнически дирекции бяха създадени в България с новия Закон за митниците през 1999 г. по образец на съществуващите в страните от Европейската общност. Съгласно Хармонизираният тогава във висша степен с Митническият кодекс на ЕО и с международните митнически конвенции Закон за митниците Регионалната митническа дирекция е структурирана в регионално митническо управление и митници. Регионалните митнически управления, на които министърът на финансите се кани да удари балтията, организират, ръководят, контролират и отчитат дейността на включените в структурата на регионалната митническа дирекция митници, извършват митническа дейност и осигуряват информационното обслужване на митниците и на Централното митническо управление. РМД-тата в България бяха създадени като междинно звено между Агенция “Митници” и изпълнителните митнически учреждения в страната – митници, пунктове и бюра. Целта – като на Запад, т.е. улесняване на оперативното ръководство и уеднаквяване на практиката. На практика обаче това не стана в задоволителна степен. РМД-тата поеха второинстанционния арбитраж на административно-наказателната дейност на контролираните от тях митници. Но основно се превърнаха в пощенски кутии, които препредават информация от горе надолу и обратно. Изпразнени са от действителното съдържание, от което следва, че трябва да се напълнят с такова, а не да се секвестират по принципа на лечението на главобол с рязане на главата. В този смисъл, съществува нужда от конструктивна, а не от деструктивна реформа. РМД-тата покриват териториалния обхват на регионалните данъчни дирекции, на апелативните прокуратури и съдилища. Така се улесняват хоризонталните връзки на сътрудничеството между тези държавни органи с оглед противодействието на контрабандата, измамите, източването на ДДС и прането на пари. “БЪЛГАРСКА ЛЕГИЯ АНТИМАФИЯ” счита, че е без значение как ще се наричат те – регионални митнически дирекции, апелативни митнически инспекторати, мега-териториални митнически управления или по друг начин, но е необходимо съществуването на междинни звена между Агенция “Митници” и изпълнителните митнически учреждения. Те следва да са облечени в реална изпълнителна власт като: Потвърждаване или отхвърляне на наказателните постановления по съставените актове за нарушения от подопечните митнически учреждения. Създаването на един силен правен отдел от няколко юристи, ще доведе до уеднаквяване на практиката. Така в цялата страна ще има реално толкова различия в практиките колкото са РМД-тата /наречени условно/. Агенция “Митници” ще може да се концентрира върху уеднаквяването на тези практики и да упражнява една ефективна методологическа дейност, защото ще работи с около 20 висококвалифицирани юристи за цялата страна. В ЦМУ ще имат повече време за работа по подобряване на нормативната база, както и за инициативи с обществените организации и централните държавни органи по изчистване на проблемите пред бизнеса в страната. Издаването на наказателни постановления от директора/началника на РМД ще уеднакви отношението към идентичните случаи. Обжалването на решенията надиректора/началника да става в съда. Агенция “Митници” да следи само причините по загубените в съда дела и да осъществява повишаване на квалификацията на служителите от правните отдели в РМД. Служителите на тези отдели да могат да предлагат, а директора/началника да може да прекратява неграмотно написаните актове, които е ясно, че ще бъдат загубени в съда, а на съставилите ги служители да се търси дисциплинарна отговорност. Целесъобразно е да има общи за цялата, покривана от РМД територия, отдели по финансово-счетоводна дейност, тарифна политика, последващ контрол, мобилни групи и др., които не е необходимо да бъдат дислоцирани във всяко едно териториално подразделение, както е сега в ТМУ. За внасяне на събраните пари има банки. Ръководителите на подчинените митнически учреждения трябва да се концентрират върху организацията на работата, набиране на необходимата информация, анализ на слабите места в поверените им учреждения от гледна точка на борбата с корупцията, следене за възможни нерегламентирани контакти на служители с клиенти и други оперативни въпроси, касаещи непосредствено ежедневната работа. Създаването на общи отдели за цялата територия на РМД, което обикновено се намира в голям град или областен център ще даде възможност за по-добър подбор на нови кадри – с по висока професионална и езикова квалификация; Работата с жалбите на гражданите. Жалбите да се решават като крайна инстанция от директора/началника на РМД. Агенция “Митници” да осъществява само методологичен контрол. Относно проблемите с прилагането на тарифната номенклатура, агенцията трябва да остане втора инстанция, с оглед оперативното решаване на възникналите спорове. За всички останали въпроси, клиентите на митницата могат да обжалват действията в съда, който трябва да бъде този, където е базирано РМД.Прехвърляйки една част от функциите си на РМД, Агенция „Митници” ще може да намали частично състава си до оператвно необходимия и да го натовари с присъщи за ръководна структура задачи. Това ще спести известни средства от заплати, осигуровки, материали, работно облекло и други. От “БЪЛГАРСКА ЛЕГИЯ АНТИМАФИЯ” смятаме, че следва да се усъвършенства регионалното райониране, като броят на евентуалните РМД в бъдеще би трябвало да се съкрати на три: 1. РМД в гр. София и територия от граничен пункт Кулата/Промахон до района на митница Видин включително. По този начин едно РМД ще осъщесвява контрола по границата с две външни на общността страни като Сърбия и Македония. Това е важно по отношение на контрола, унифицирането на практиките, квалификацията и взаимозаменяемостта на служителите; 2. РМД за териториите на север от Стара планина, включително и митница Варна, с център в гр. Русе. Това РМД следва да обхваща митнически учреждения, които работят предимно с кораби и други плавателни средства, което отново ще спомогне тясната специализация според спецификата на контрола и администрираните режими и процедури. Тук не включваме митница Бургас, поради географски причини, а и поради известната на всички конкуренция с гр. Варна. 3. РМД за територията на юг от Стара планина, включително и митница Бургас, с център в гр. Пловдив. Ще се уеднаквят практиките и квалификацията на служителите, работещи по сухопътната граница с Турция, която също е външна за Общността. В заключение отново апелираме към финансовия министър да не пристъпва към промени без цялостна визия за реформата. Защото скандалните решения са само негови, а държавата е на всички ни. Българска Легия Антимафия