Една проекторезолюция на Европейската комисия през миналата седмица разбуни духовете в България. Тя се отнасяше за премахване на преференциите на дизела и съответно щеше да промени цените на горивата в следващите години.
Според Андрей Делчев – председател на Българската петролна и газова асоциация заради тази нова европейска директива горивата щяха да поскъпнат още – най-вече метан и пропан-бутан. Идеята беше данъците, които се налагат на течните горива, използвани за транспорт, да се образуват на базата на въглеродния двуокис, който се изхвърля в атмосферата при изгарянето им, както и на базата на енергийната стойност на горивото, така че да бъдат съизмерими от гледна точка на енергийния си потенциал.
Председателят на Българската петролна и газова асоциация ясно разясни, че разликата със сегашната система на облагане е значителна. „Акцизът досега се определяше на минимални ставки. Новата система се предвижда да влезе в сила от 1 януари 2013 г. и до 1 януари 2018 г. да достигне най-високата си стойност. Това ще доведе до увеличаване на данъчното бреме върху горивата средно с около 20 ст. у нас. За бензина и дизела ще станат по 820 лв. на 1000 л гориво. В момента те са по-ниски с между 180 и 200 лева. По-сериозно ще е увеличението на пропан бутана и метана, които в момента са с по-ниски акцизи у нас.
За радост на българските потребители, eвропейските парламентаристи проявиха разум и засега отхвърлиха тази нова директива на ЕК и оставиха възможността всяка държава да определя акцизните ставки, като новата система е само с пожелателен характер.
Какво щеше да се случи в България с горивата, ако директивата беше приета. Естествено повишението на цените беше неминуемо и съответно и възможностите за печалби от контрабанден внос щяха да се увеличат. Но дали тепърва щеше да има бум на контрабандата на горива е много спорно, защото статистиката на досегашното управление на Агенция Митници от 2009 г. насам показва, че дяла на контрабандата и без това е вече голям.
„Успешните“ административни реформи в агенцията и още „по-успешното“ управление на публичните финанси от страна на Министерство на финансите за последните 3 години доведоха до това, че независимо от по-ниските акцизни ставки на горивата в България спрямо други държави-членки на ЕС, в България нито се събират приходите, нито за гражданите цената е поносима. България е в челните места на най-голям относителен дял на цената на горивата спрямо доходите на населението. Едно допълнително увеличение на ставките би довело до допълнително свиване на потреблението, което от своя страна няма да увеличи приходите, а даже може да ги намали.
Актуални цени на горивата
Това са средни цени за горива за всяка една от посочените държави
Дата: 2012-04-24 08:01:06
Държава | Валута | А95 | А98 | Дизел |
Austria | EUR | 1.526 | 1.667 | 1.441 |
Belgium | EUR | 1.777 | 1.797 | 1.538 |
Bulgaria | EUR | 1,365 | 1,447 | 1,345 |
Estonia | EUR | 1.442 | 1.482 | 1.377 |
Finland | EUR | 1.708 | 1.758 | 1.549 |
France | EUR | 1.649 | 1.708 | 1.456 |
Germany | EUR | 1.659 | 1.757 | 1.505 |
Greece | EUR | 1.811 | 1.896 | 1.556 |
Ireland | EUR | 1.699 | – | 1.619 |
Italy | EUR | 1.871 | 1.970 | 1.734 |
Luxemburg | EUR | 1.436 | 1.459 | 1.277 |
Netherlands | EUR | 1.863 | 1.924 | 1.499 |
Portugal | EUR | 1.758 | 1.874 | 1.491 |
Slovenia | EUR | 1.536 | 1.552 | 1.344 |
Spain | EUR | 1.480 | 1.600 | 1.380 |
United Kingdom | GBP | 1.424 | 1.497 | 1.47 |