На 24 май България отбелязва един от най-светлите си празници – деня на светите братя Кирил и Методий, на българската азбука, просвета и култура. Това е денят, в който се прекланяме пред делото на двамата велики просветители, създали глаголицата и положили основите на славянската писменост. Техните ученици, сред които Климент Охридски и Наум Преславски доразвиват тяхното дело, създавайки кирилицата – азбуката, която и до днес е символ на българската идентичност.
Докато честваме този празник обаче, не можем да си затворим очите пред тревожните реалности, които застрашават българската просвета и култура днес. Въпреки историческото ни наследство, образователната система страда от сериозни проблеми – липса на адекватно финансиране, демотивация сред учителите и учениците, както и културна пропаст между традиционното образование и съвременните нужди на младите хора. Според експерти българското образование все повече се отдалечава от реалните потребности на обществото, а културната политика често остава на заден план.
Корупцията и корупционните практики допълнително задълбочават кризата в културния сектор. Разкрития за злоупотреби с бюджетни средства в театри и културни институции показват, че дори сферата, която би трябвало да бъде символ на морал и ценности не е пощадена от порочните практики. В същото време административната корупция в България достига рекордни нива, което пряко се отразява на финансирането и развитието на културните и образователни институции.
В България напоследък има няколко скорошни случая на корупция в културния сектор, които привлякоха общественото внимание. Примерите, които ще дадем ще са без конкретика за имена, поради факта, че все още текат процесуални действия и всеки е невинен до доказване на противното.
Софийската градска прокуратура разследва длъжностни лица за безстопанственост, след като беше установено, че над 2 милиона лева са били неправомерно източени от театрите в два български града. Разследването се води от Комисията за противодействие на корупцията (КПК), като се проверява дали длъжностните лица не са упражнили необходимия контрол върху управлението на публични средства или има по-дълбоки корупционни причини. Нарушенията са свързани със сключване на фиктивни трудови договори с фиктивни служители, които са получавали необосновано високи възнаграждения и допълнителни материални стимули (ДМС). В резултат на това са били усвоени престъпно над 2 милиона лева. Във връзка с този случай вече има обвинени петима души, включително директорите на двата театъра.
Там, където има обществени поръчки и европейски средства корупцията е чест гост и се чувства като у дома си. През февруари 2025 г. Европейската прокуратура в София разследва случай, при който директор на средно училище е заловен, докато получава подкуп от изпълнител на проект за ремонт, финансиран със средства от ЕС по линия на Механизма за възстановяване и устойчивост. Директорът поискал 20 хиляди лева от изпълнителя. Този случай е показателен за злоупотреби с европейски средства предназначени за подобряване на образователната инфраструктура.
През 2009 година е уволнен доцент от софийско висше учебно заведение, разследван за участие в корупционни схеми за закупуване на оценки, заверки и допускане на други лица до изпити с фалшиви документи. Сумите заплащани от студентите са варирали между 300 лева и 4 хиляди лева за прием в учебното заведение или за успешно полагане на изпити. Този случай е класически пример за корупция на академично ниво, който подрива авторитета и ефективността на образователната система. При приема в университети и специалности често се говори за „законен“ и „незаконен“ прием във висшите учебни заведения, като се предполага възможност за влияние и корупция при кандидатстудентски кампании или записване в по-желани специалности, особено за чуждестранни студенти.
Общо взето липсата на прозрачност при разпределение на бюджети и управление на средствата на всички нива в образованието създава плодотворна почва за корупционни практики, като усвояването на средство без реално покритие и изпълнение на дейности или силно завишени техни цени.
В културните институции трайно са се настанили финансовите нарушения. Още през 2015 г. одити на министерство на културата разкриват сериозни нарушение в една извънстолична опера, един драматичен театър и един театрално-музикален център. Нарушенията включват преразход на средства, неспазване на одобрени лимити и липса на ефективен контрол. В една филхармония има твърдения за корупция със субсидии за билети и разминаване между отчетени и реално продадени билети.
При разпределението на субсидии и проекти в областта на културата и образованието често се говори за „наши хора“, говори се за политически назначения на ръководни постове в културни институции. Това води до непрозрачно разпределение на държавни субсидии и проектно финансиране, фаворизирайки по политически и други причини определени артисти или културни институции. Същевременно се сключват фалшиви договори и хонорари и има случаи, при които се изплащат пари на лица, които не са извършили реална работа. Не е рядко явление и сключването на фиктивни договори за услуги, с цел източване на средства.
Едни от най-укоримите и опасни практики са тези свързани с културното ни наследство. През март 2023 г. Европейската прокуратура започва разследване на възможна корупция и злоупотреба с европейски средства за реставрация на историческия център на София, включително прословутите жълти павета. Проектът „Жълти павета“ е свързан с лошо качество на ремотните дейности, липса на проверки от общината и евентуално подаване на фалшифицирани документи, водещи до неправомерни плащания. Щетите се оценяват на най-малко 3 милиона евро. И да не се забравя фактът, че случаят „Жълтите павета“ е абсолютно идентичен с аферата „Ларгото“, който е свързан с години труд, разследвания и сигнали на БЪЛГАРСКА ЛЕГИЯ АНТИМАФИЯ! Аферата „Ларгото“, за която някои днешни политици не са и чували (защото тогава, дори не са били планирани) завърши с това, че изпрати един евродепутат в Брюксел, без каквото и да е негово лично участие и работа по нея. После независимо от помощта, която получи от най-старата антикорупционна организация в България, същият/същата рязко смени и фронта – от антикорупционен на силно корупционен.
Незаконният трафик на културни ценности не е новост за България. Нашата страна е известна, като един от основните източници на незаконен трафик на антики и културни ценности. Това е сектор силно податлив на корупция, включваща незаконни разкопки и пране на пари. Доклад от 2021 г. разкрива, че голяма част от недвижимото културно наследство е в критично състояние или е вече загубено.
В националния институт за недвижимо културно наследство (НИНКН) тази година избухна скандал за назначаване на лица без опит, което се разглежда като индикатор за възможни корупционни практики. Отказът на България да бъде домакин на сесия на Комитета за световно наследство на ЮНЕСКО също е критикуван като пропусната възможност за защита на наследството ни и повишаване престижа на страната. Схемите с „къщи за гости“ и други схеми за усвояване на средства не са пряко свързани с културата, но то тях зависят и са свързани проекти на културния туризъм и развитие на райони с културно наследство.
Корупцията в културния сектор е сериозен проблем, който застрашава българската идентичност и духовност. Във връзка с това спокойно и с основание може да се каже, че няма място за голям оптимизъм на днешния ден и на този празник. Ако не бъдат предприети спешни мерки, последствията ще бъдат необратими. Празничният ден трябва да бъде не само повод за честване и славословия, но и момент за размисъл и действия. Само чрез борба с корупцията, адекватно финансиране и модернизация на културните институции мажем да се гарантира бъдещето на българската култура и наследството оставено ни от светите братя Кирил и Методий.
ГРИГОР ЗДРАВКОВ