Skip to content
БЪЛГАРСКА ЛЕГИЯ АНТИМАФИЯ

БЪЛГАРСКА ЛЕГИЯ АНТИМАФИЯ

ГРАЖДАНСКО СДРУЖЕНИЕ

БЪЛГАРСКА ЛЕГИЯ АНТИМАФИЯ

БЪЛГАРСКА ЛЕГИЯ АНТИМАФИЯ

ГРАЖДАНСКО СДРУЖЕНИЕ

  • Новини
  • Кои сме ние
  • Проекти
  • Контакти
  • English
  • Архив 2008- 2015
  • bgantimafia.blog.bg
  • Новини
  • Кои сме ние
  • Проекти
  • Контакти
  • English
  • Архив 2008- 2015
  • bgantimafia.blog.bg
0

Cart Items

Новини
  • КЪЩИ НА УЖАСИТЕ
  • Лабораториите в Украйна и цеховете за дрога в България. Парфюмът и Шопа се хвалят с трафика на „БЕЛО“.
  • ПОЛИТИЧЕСКАТА КУЛТУРА, ЗНАНИЕ И ПАМЕТ. СВЕТЪТ НЕ ЗАПОЧВА ОТ ДНЕС
Home>>АНТИМАФИЯ>>БИЗНЕСЪТ В ПОЛИТИКАТА – ЧАСТ I. КАК ПОЛИТИКАТА СЕ ПРЕВРЪЩА В СТОКА, А ПОЛИТИЧЕСКИТЕ ПРОЦЕСИ В БИЗНЕС?
АНТИМАФИЯ

БИЗНЕСЪТ В ПОЛИТИКАТА – ЧАСТ I. КАК ПОЛИТИКАТА СЕ ПРЕВРЪЩА В СТОКА, А ПОЛИТИЧЕСКИТЕ ПРОЦЕСИ В БИЗНЕС?

admin26.05.2025

Политиката не е бизнес. Това трябва да е очевидно, но все по-често виждаме как хора, израснали в света на схемите и мрежовия маркетинг се прокрадват към управлението на държавата и я третират като стартиращо предприятие. И проблемът не е в амбицията или целите. Проблемът е, че бизнес логиката убива демокрацията и малкото останало човешко в политиката.

Когато политиката се сведе до тактики от търговията и продажбите, а избирателят се третира като клиент резултатът може да бъде само един – манипулация с еднодневни обещания и институции превърнати в личен бизнес инструмент. Резултатът от това е предсказуем – крах на доверието, разпад на институциите и общество, което след първия емоционален подем губи вяра във всякаква промяна.

Това не е теория. Това е рецепта, която се тества към момента и не само в България. Резултатите, там, откъдето е минала са катастрофални. Бизнесът търси бързи реализации и целта винаги е печалба. По възможност да е бърза! Политиката изисква дългосрочни решения, на които бизнесмените в политиката не са обучени и нямат информационен капацитет да разработят и приложат. Сливането на бизнес и политика, превръщането на бизнес практиките и похватите в политически могат да доведат само до едно – държава, която работи по законите на пирамидалната схема – малцина на върха, а всички останали падат по стълбите надолу.

Какво се случва, когато политически структури се създават, управляват и използват от хора, идващи от бизнеса и прилагащи търговски модели върху управлението на държавата и обществото? Резултатът? Подмяна на ценности със стремеж за бърза печалба, на идеология с реклама, на участие с абонамент. Един от най-обсъжданите и същевременно най-незабелязано внедрявани модели в това отношение е тъй нареченият мулти-левъл маркетинг (MLM) – мрежовият бизнес модел, който пренесен в политиката създава изкривен образ на демократичния процес. И колко време ще просъществува и ще може да манипулира избиратели и други политически субекти? До голяма степен това зависи от нивото на владеене на тази и други подобни техники. В случаи, когато това ниво е средно и под средно развръзката е бърза и катастрофална, а продължението е в забравата и изчезването от сцената. Една, две, пет години са нищо, гледано от позицията на историята.

В класическия MLM (мулти-левъл маркетинг) модел, всеки нов участник не само консумира, но и продава продукт, услуга или идеология. В политически контекст това означава, че всеки нов привърженик се превръща и в активен агитатор. Вече не става дума за свободен избор, а за верига от зависимости. Хората биват въвличани чрез техника, а не чрез убеждаване. Те получават „скрипт“ – готови думи, изрази, послания, които им се внушават, за да ги повтарят, без да ги осмислят. Това заличава личната позиция и култивира идеологическо папагалство на твърдите партийни ядра.

Това не е ново. В „1984“ на Джордж Оруел езикът се превръща в инструмент на контрол – новото говорене изтрива нюансите и индивидуалността и налага клишета. И днес виждаме как политическата реч се редуцира до рекламни изречения, които приличат повече на рекламна кампания за продажба на паста за зъби. Визия за управление НЯМА. И не е необходима, защото ако не друго, такива субекти са наясно, че присъствието им в политиката ще е кратковременно. Друг е въпросът, че най-често липсва и капацитет, който да я създаде.

Най-сериозната трансформация, която носи навлизането на търговските практики в политиката е тази на гражданина, на избирателя. Той вече не е суверенен обект, който участва в политиката чрез информиран избор, а се превръща в клиент, на когото продават „визия за бъдещето“. Както в мрежовия маркетинг, така и този тип политическа култура, на участника се предлага не решение на проблемите, а възможност да бъде част от „успешна мрежа“, „патриотична общност“ или „единствена и неповторима група бойци“.

В тази трансформация има и нещо трагично – както в театралните трагедии, където героят бива тласнат към гибел от собствените си заблуди, така и днешният избирател често попада в капаните на фалшивите обещания. Обещания давани от неособено знаещи и можещи, но повтаряни дръзновено с търговски ентусиазъм до постигане на внушение и покупка.

Когато една идея започне да се рекламира по схемата на крем за лице или застрахователна полица, тя престава да бъде идея. Превръща се в продукт и стока – опакован, напудрен, но без смисъл и без първоначалната си цел и заряд. Посланията се превръщат и се изравняват с рекламни слогани – звучни, емоционални, но празни. Идеологията на този модел се измерва не по нейната морална или рационална стойност, а по способността да се продава добре. Точно, както в късната фаза на Римската империя императорът вече не е изразител на волята на Сената и народа, а управлява чрез зрелища. Към днешна дата „Хляб и зрелища“ става формула на политическо поведение. И колкото повече многострадални образи, трагедия, драма и „жертви“, толкова повече емоционално изнудване, шум и зрелища.

Друг опасен аспект в тези модели е култът към лидера. Както мрежовия бизнес има „лидери на екипи“, така и в този тип политически схеми се създават йерархии от „влиятелни личности“. Лидерството не е резултат от реално обществено доверие, а от добре подредена лична мрежа, която въздига и славослови лидера и му създава героичен мъченически образ, дори и въпросният по качества да е много далече от подобен ореол. То се превръща във франчайз – местни координатори, които следват модела, предават послания и отчитат брой привлечени. Друг е въпросът за качественото изражение на последователите. Колкото по-лесно податливи и удобни за манипулиране, толкова по-добри купувачи на некачествен продукт могат да бъдат. Точно, както в притчата за голия цар. В политиката по модел на мрежов маркетинг лидерът често е гол откъм идеи, знания и способности, но е облечен в имидж и реклама.

Изобщо не е трудно да видиш, че политика базирана на търговски принципи не създава общност, а имитира такава. И то временно, защото все пак идва Видовден! Когато участието е мотивирано и постигнато чрез търговски внушения и манипулации, а не от стабилна вътрешна убеденост опираща се на реална информация и процеси, възниква някаква илюзия за демокрация. Поддръжниците са активни, но не критично мислещи и знаещи. Политическото съдържание се заменя с празна и безполезна форма, а представителството с мрежова лоялност. Това е като да участваш в битка с бутафорни мечове и да вярваш, че водиш истинска война. Реалната политика не е панаирджийски театър от селски сбор, а арена. Много често мръсна, понякога болезнена, но автентична.

Политическа структура, изградена  върху модела на мрежовия маркетинг, базираща изцяло дейността си върху мулти-левъл маркетинга е чиста проба мотивационна секта с политически етикет. Използването на лични бизнес мрежи, когато служителите на фирми са вербувани и поставени като партийни активисти в никакъв случай не носи гаранции за качествени кадри в политически аспект. Тяхната вярност към фирмата и бизнес боса не е гаранция за политическа култура, знания и способности необходими в политиката. Най-често е тъкмо обратното и по-скоро те липсват. Човекът до сега не се е занимавал с политика, движил се е в съвсем друга среда, имал е други интереси. Към днешна дата няма необходимата основа и експертиза. Резултатът може да бъде само партия без ясна идеология, без програма (защото няма кой да я направи), без ясни и конкретни цели (защото няма кой да ги формулира). Дори и да се намерят грамотни съветници, които да направят програмата и да формулират целите, няма кой да ги изпълнява и облече в масова, осъзната и грамотна активност и изпълнение. Обикновено липсва критична маса от компетентни изпълнители, идеи и политически убеждения, които да ги обединят и подтикнат към действие.

Съществува и друг риск, който най-често не подминава такива структури – рискът от клиентелизъм. Клиентелизъм е тогава, когато една партия се превърне в инструмент на бизнес интереси. Всъщност до това води смесването на бизнеса и политиката – корпоративните интереси диктуват политическите решения. Няма друг вариант при такива структури.

И накрая….Няма нужда от заключение. Достатъчен е само отговорът на един въпрос. Как се раждат политическите чудовища? Отговорът не е труден. Бизнес манталитет + политически амбиции + липса на политическа култура и знания. Разбъркваме тази отровна смес, посоляваме с шарена сол от невежество и оставяме да ври на бавния огън на напразните надежди, че някой, някога и някъде може и да се докопа до някакъв вид власт. Идеите вълците ги яли!

                                                                                                                                                                                     ВАЛЕНТИНА МИЛОВА

 

Post Views: 474
Related tags : антимафиябългарска легиявалентина миловакорпоративни интересимрежов бизнесмулти-левъл маркетингпартияполитика

Previous Post

НА КАФЕ В СЪБОТА – 24 МАЙ В ПИПАЛАТА НА КОРУПЦИЯТА. ИМА ЛИ ПОВОД ЗА ПРАЗНУВАНЕ?

Next Post

ВПЕЧАТЛЕНИЯ ОТ ПРИДНЕСТРОВИЕТО

Related Articles

АНТИМАФИЯ

Когато в един град като Русе поставиш един до друг „човекът“ на Копринката/Гергов/ Радев и ТАКИ-МАКИ и човекът на ДПС/ПЕЕВСКИ в БСП

АНТИМАФИЯ

Лабораториите в Украйна и цеховете за дрога в България. Парфюмът и Шопа се хвалят с трафика на „БЕЛО“.

АНТИМАФИЯ

31.01.2013 13:42 – Посланиците на НАТО сезирани за червения съветник на президента

АНТИМАФИЯ

23.07.2014 17:01 – Сигнал до Главния Прокурор относно публични твърдения на г-н Цветан Василев

АНТИМАФИЯ

САМО МИНИСТЕРСТВО НА ИКОНОМИКАТА ОЩЕ НЕ СА РАЗБРАЛИ

Последни публикации

  • КЪЩИ НА УЖАСИТЕ
  • Лабораториите в Украйна и цеховете за дрога в България. Парфюмът и Шопа се хвалят с трафика на „БЕЛО“.
  • ПОЛИТИЧЕСКАТА КУЛТУРА, ЗНАНИЕ И ПАМЕТ. СВЕТЪТ НЕ ЗАПОЧВА ОТ ДНЕС
  • Студио X с Григор Здравков – Емил Русинов
  • ШЕФЪТ НА МВР СТАНА ОБЕКТ НА ПОЛИТИЧЕСКИ ИНТРИГИ – ЗАЩО ЛИ?

Последни коментари

    Архив

    • юни 2025
    • май 2025
    • април 2025
    • март 2025
    • февруари 2025
    • януари 2025
    • декември 2024
    • ноември 2024
    • октомври 2024
    • септември 2024
    • август 2024
    • юли 2024
    • юни 2024
    • май 2024
    • април 2024
    • февруари 2024
    • януари 2024
    • декември 2023
    • ноември 2023
    • октомври 2023
    • септември 2023
    • юли 2023
    • юни 2023
    • май 2023
    • април 2023
    • март 2023
    • октомври 2022
    • септември 2022
    • юни 2022
    • май 2022
    • април 2022
    • март 2022
    • февруари 2022
    • юли 2021
    • юни 2021
    • февруари 2021
    • ноември 2020
    • октомври 2020
    • септември 2020
    • август 2020
    • юни 2020
    • май 2020
    • април 2020
    • март 2020
    • февруари 2020
    • януари 2020
    • декември 2019
    • ноември 2019
    • октомври 2019
    • септември 2019
    • август 2019
    • юли 2019
    • юни 2019
    • май 2019
    • април 2019
    • февруари 2019
    • януари 2019
    • октомври 2018
    • септември 2018
    • юли 2017
    • януари 2017
    • октомври 2016
    • септември 2016
    • юли 2016
    • юни 2016
    • май 2016
    • март 2016
    • февруари 2016
    • януари 2016
    • октомври 2015
    • септември 2015
    • август 2015
    • юли 2015
    • юни 2015
    • май 2015
    • април 2015
    • февруари 2015
    • декември 2014
    • ноември 2014
    • октомври 2014
    • септември 2014
    • август 2014
    • юли 2014
    • юни 2014
    • май 2014
    • април 2014
    • март 2014
    • февруари 2014
    • януари 2014
    • ноември 2013
    • юли 2013
    • юни 2013
    • май 2013
    • април 2013
    • март 2013
    • февруари 2013
    • януари 2013
    • декември 2012
    • ноември 2012
    • октомври 2012
    • септември 2012
    • август 2012
    • юли 2012
    • май 2012
    • април 2012
    • март 2012
    • февруари 2012
    • януари 2012
    • декември 2011
    • ноември 2011
    • октомври 2011
    • септември 2011
    • юли 2011
    • юни 2011
    • май 2011
    • април 2011
    • ноември 2010
    • ноември 2009
    • октомври 2009
    • септември 2009
    • август 2009
    • юли 2009
    • април 2009
    • февруари 2009
    • октомври 2008

    Категории

    • АНТИМАФИЯ
    • Антимафия

    Мета

    • Регистрация
    • Вход
    • RSS поток за записи
    • RSS поток за коментари
    • WordPress България
    © 2025 БЪЛГАРСКА ЛЕГИЯ АНТИМАФИЯ | WordPress Theme Ultra Seven
    • – АМФЕTКИ на ТОН за вашите деца
    • bgantimafia.blog.bg
    • Архив 2008- 2015
    • ДОПЪЛНИТЕЛНА ИНФОРМАЦИЯ ЗА КОНТАКТ
    • Новини
    • Кои сме ние
    • Подайте сигнал
    • Проекти
    • Контакти
    • English